1.ciri-ciri reka cipta visual :
mudah difahami, dan jelas
mesej dapat dikesan dengan baik
interaksi aktif antara pelajar dengan guru
bantu fokuskan perhatian
Menggunakan visual / gambar
berlakunya decode dan incode
pemilihan warna yang sesuai
balance
Arrangement
Proses:
Melukis visual
Teknik penulisan /jenis tulisan
clip art
Mereka bentuk visual menggunakan komputer
2.JAWAPAN SOALAN 1
Literasi video ialah mana-mana media elektronik yang menggunakan pergerakan
gambar untuk menyampaikan pesanan boleh dirujuk sebagai video. Boleh juga
diistilahkan sebagai storan elektronik imej bergerak (contoh DVD). Literasi
video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengambil
video atau melibatkan penghasilan video. Lima asas utama untuk memahami
literasi video ialah:
1. Penulis membina message atau pesanan
2. Format yang unik untuk setiap mesej
3. Penonton mempunyai tafsiran yang berbeza.
4. Pandangan dan nilai sebahagian daripada mesej yang ingin disampaikan
5. Kebanyakan mesej yang disampaikan mepunyai tujuan tertentu.
Oleh itu, literasi video adalah satu bentuk media yang dibina untuk tujuan
tertentu dan mudah difahami oleh penonton. Video yang dihasilkan melibatkan
pergerakan. contohnya, drama ringkas yang mempunyai mesej tertentu.
JAWAPAN SOALAN 2
Proses menonton boleh berpandukan dengan bertanya soalan menangani konsep
teras
1. Siapa yang mencipta mesej ini
2. Teknik kreatif Apa yang digunakan untuk menarik perhatian saya
3. Bagaimana pelbagai orang memahami mesej ini dengan pandangan yang
berbeza
4. Apa nilai, gaya hidup, dan pandangan utama dalam mesej yang disampaikan
5. Apakah tujuan mesej dihasilkan?
Menghasilkan video
1. Apa yang saya tulis/bina?
2. mesej yang dibuat mencerminkan pemahaman dalam format, kreativiti, dan
teknologi ?
3. Adakah mesej saya menarik untuk menarik penonton sasaran saya ?
4. Adakah saya jelas dan berterusan merangka nilai, gaya hidup, dan
pandangan dalam mesej saya?
5. Adakah maksud yang ingin saya sampaikan berkesan?
JAWAPAN SOALAN 3
Pembelajaran pelajar dapat dipertingkatkan dengan penggunaan aplikasi video
kerana melalui kaedah ini minat pelajar dapat dipertingkatkan dengan menonton
atau melihat video yang berfaedah dalam P&P yang dijalankan. Contohnya
dalam set induksi dan dalam isi kandungan pelajaran. P&P dapat dijalankan
walaupun guru atau murid tidak berada dalam kelas. banyak video yang menarik
untuk dikaitkan dengan topik yang ingin diajar. Penggunaan video boleh diajar
dalam kuantiti pelajar yang ramai asalkan mempunyai internet.
JAWAPAN SOALAN 4
Jenis video pendidikan
1) Dokumentari video
Adalah medium utama untuk mendokumenkan peristiwa sebenar atau dilakukan
kembali dan membawa mereka ke dalam kelas. dokumentari berkait dengan fakta,
bukan fiksyen atau versi fictionalized fakta. dokumentari cuba untuk
menggambarkan dasarnya benar cerita tentang situasi rakyat yangsebenar. Banyak
pertubuhan-pertubuhan bukan berasaskan keuntungan, seperti Sistem Penyiaran
Awam, kerap menghasilkan dokumentari yang ketara. Sebagai contoh, program
seperti Nova dan National Geographic Speacials menawarkan dokumentari cemerlang
dalam sains, budaya dan alam semula jadi, banyak yang boleh didapati untuk
melihat di internet. Dokumentari boleh membawa pelajar kehidupan yang sebenar
dan membolehkan mereka meletakkan diri mereka yang sebenarnya.
2. Dramatizition
Pelakonan melalui drama juga merupakan tempat yang sangat baik untuk
membina watak pelajar dan sikap positif dalam bidang seperti budaya, kurang
upaya, harga diri, dan bekerja secara berkumpulan.
3. Penceritaan Video
Kemahiran yang penting untuk membangunkan pelajar-pelajar semua peringkat
umur. Penceritaan video membolehkan pelajar untuk menjadi lebih kreatif untuk
membangunkan penulisan mereka, literasi visual dan kemahiran pengeluaran video.
Matlamatnya adalah untuk mengajar pelajar-pelajar untuk meluahkan idea melalui
cerita. Dalam proses itu, pelajar kedua-duanya boleh mengajar dan belajar
daripada satu sama lain.
4. Lawatan lapangan Maya.
Video boleh mengambil pelajar ke tempat-tempat mereka mungkin tidak dapat
untuk pergi sebaliknya. Contohnya, pelajar boleh pergi pada lawatan maya
piramid Mesir. Video meningkatkan dan membina pengetahuan yang diperoleh
daripada membaca buku teks penerangan internet,, atau mendengar
ceramah-ceramah.
JAWAPAN SOALAN 5
Proses untuk memilih dan menilai video
Memilih video yang mempunyai kaitan dengan topik yang ingin diajar dan
berkait dengan objektif pembelajaran pada hari tersebut.
Menilai video. Selepas anda telah meletak beberapa video yang berpotensi
berguna, menggunakan alat penilaian untuk menilai penjajaran dengan pelajaran
anda. Beberapa sekolah dan laman web guru talian menawarkan borang penilaian
standard daripada penilaian teliti yang melibatkan pelbagai faktor kepada orang
lain yang lebih acuh tak acuh. Satu bentuk penilaian yang baik adalah ringkas
cukup untuk tidak menakutkan tetapi lengkap cukup untuk membantu guru memilih
bahan-bahan yang akan meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam beberapa kes,
keputusan penilaian membantu membuat keputusan ke atas pembelian atau penyewaan
tajuk-tajuk tertentu. Penilaian dibuat untuk memastikan adakah matlamat
tercapai?
Latihan Bab 11: Using Multimedia To Engage Learners
Muka surat:278
3. Obtain an example of manipulative(s) that you could use for instruction.
Submit the
manipulative(s) and a description of how you would use it, including an
objective.
Manipulatif adalah objek yang boleh dilihat dan dikendalikan dalam suasana
pembelajaran. Mereka sering dimasukkan ke dalam pusat pembelajaran dan modul
pengajaran. Terdiri tiga jenis manipulatif iaitu objek sebenar, model dan
olok-olok.. Mereka sering termasuk di pusat-pusat pembelajaran dan modul
instructional . Lawatan lapangan, memaparkan, dan diorama mungkin termasuk
manipulatif. Mereka menarik perhatian pelajar dan menggalakkan pembelajaran
kerana pelajar boleh mengendalikan dan memeriksa mereka.
Contoh manipulasi yang digunakan untuk arahan adalah seperti berikut:
Manipulatif seperti butang, kekacang, kiub, dan kaunter haiwan boleh membantu
golongan muda membangunkan pemahaman terhadap nombor yang membentuk asas bagi
pengiraan aritmetik, dan aplikasi dunia sebenar. Mereka boleh digunakan untuk
membandingkan serta menyusun dan mengklasifikasikan. Sebagai contoh,
kanak-kanak boleh menggunakan mana-mana objek untuk membuat, mengira, dan
koleksi perintah objek. (Contoh Berikan saya empat butang. Berapa banyak kacang
berada di sana Letakkan kumpulan ini dalam perintah daripada yang terkecil
hingga terbesar.)
Pertama, guru perlu memilih manipulatif untuk menyokong objektif pelajaran
di samping mengambil kira pertimbangan pelajar iaitu gaya pembelajaran agar
manipulatif yang dipilih sesuai dan berkesan. Kemudian memperkenalkan
manipulatif tersebut kepada pelajar dan cuba adakan perbincangan bagi
menggalakkan pelajar untuk bercakap dan menulis tentang apa yang mereka telah
dipelajari.
Bagaimana mengguna video dalam
kelas? sebelum, semasa dan selepas
SEBELUM:
1. Video mesti sesuai dengan topik pada hari tersebut.
2. Video mesti sesuai dengan pelajar yang tidak mempunyai unsur-unsur
negatif.
3. Guru perlu menyediakan alat-alat seperti projektor,speaker, dan liptop.
4. Video yang ditayangkan tidak terlalu panjang yang boleh membosankan
pelajar.
5. Bagi arahan yang jelas kepada pelajar. Seperti apa yang perlu dilakukan
ketika menonton video.
SEMASA:
1. Bagi soalan kepada pelajar dan pelajar mencari jawapan dalam tayangan
tersebut.Pelajar dapat tumpukan perhatian.
2. Guru tidak boleh menganggu tumpuan pelajar dengan bercakap ketika video
dirakamkan.
3.Tayangkan video mengikut kesesuaian masa.
SELEPAS:
1. Kembalikan alat-alat seperti projektor, speaker ditempat asal.
2. Guru beri penerangan tentang video tersebut. Seperti nilai-nilai moral.
3. Pelajar menjawab soalan yang diberikan berdasarkan video tersebut.
Apakah kekangan jika kita
menggunakan video dalam kelas?
1. Kemudahan yang tidak lengkap.Contohnya x ada projektor dalam kelas.
2. Bekalan elektrik tidak ada atau tiba-tiba 'black-out'.
3. Audio yang kurang jelas.tidak ada pembesar suara disediakan.
4. Pelajar berada dalam keadaan bising jika melihat video yang berbentuk
cerita./drama .Keadaan ini boleh menggangu kelas lain.
5. Pelajar boleh leka dengan video tanpa mengambil isi-isi penting.
6. Gambar dalam video kurang jelas disebabkan kelas terang (tidak ada
langsir). Menyukarkan pelajar untuk menonton dan mengambil perhatian.
7. Ada gangguan sekiranya komputer ada masalah/VCD rosak. Contohnya, video
tersekat-sekat. Membazir masa pelajar dan guru.
SOALAN:
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking
skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
JAWAPAN:
1.Seseorang pelajar boleh mencapai kepada maklumat yang dikehendaki dan
belajar memilih untuk belajar melalui video mengikut gaya pembelajaran sendiri.
Bagi pelajar yang kurang cekap dalam pembelajaran, golongan tersebut boleh
mengulangi perkara yang sudah dilalui sehingga dapat memahami perkara yang
dipelajari..Gaya pembelajaran akan lebih berkesan dan menarik dengan
menggunakan video. VARK dapat digunakan.
2. Kaedah ini membolehkan P&P diadakan walau dimana juga berada dengan
menggunakan video.Contoh Yahoo messenger, Facebook
3.Pembelajaran menggunakan video akan menyebabkan perkembangan pelajar dari
segi kognitif.Pelajar akan berfikir melalui video tersebut.Persoalan-persoalan
akan timbul dalam kotak fikiran pelajar melalui vide
4. Melalui penggunaan video dalam P&P ...pelajar yang malu untuk
mengemukakan pendapat akan berminat dengan kaedah ini kerana tidak perlu
berhadapan dengan ramai orang.Pelajar ini dikaitakn dengan kecerdasan
intrapersonal menurut Howard Gardner. Berlakunya peningkatan kemahiran sosial
pelaja.
5.Contohnya, video tentang kemerdekaan....akan menimbulkan kesedaran
tentang cintakan negara, tidak mahu negara dijajah lagi, sayang akan negara, tahu
akan pengorbanan wirawan terdahulu dan sebagainya yang memberikan impak
positif.
SOALAN:
Apakah definisi teori multi
modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction
JAWAPAN
Bagi pendapat saya, teori mutli modality ialah kaedah atau cara yang
pelbagai digunakan dalam menjalankan P& P.atau dengan kata lain modal yang
diperlukan untuk menghasilkan pelajar yang cemerlang.Bagi pelajar yang
mempunyai kecerdasan yang pelbagai seperti lingusitik,
interpersonal,visual,intrapersonal, matematik,natural dan kinestetic ia
merupakan satu bonus bagi mereka, Multi modality instruction pula merujuk
kepada arahan atau pengajaran yang pelbagai yang digunakan oleh guru bagi
menarik minat pelajar.Setersunya menjadikan P&P berjalan dalam keadaan yang
seronok dan berkesan. Misalnya, penggunaan IT dalam pengajaran
SOALAN:
Tahniah... ramai yang dah respons
tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab telah
diutarakan....
Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan
perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu difikirkan sebelum dan
semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?
JAWAPAN:
Antara faktor-faktornya:
1. Kewangan yang mencukupi
2. lokasi yang strategik
3. Pekerja yang berkebolehan
4.Latihan terhadap pekerja /kursus pengurusan
5. Iklan
6. Promosi
SOALAN:
Modal RM1 juta.
Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
JAWAPAN:
Bagi pendapat saya, saya akan buka perniagaan jenis pengangkutan seperti
menyediakan khidmat penghantaran kepada pelajar dan penduduk sekitar yang
memerlukan memandangkan kawasannya yang strategik. Perniagaan jenis
pengangkutan amat sesuai dijalankan dikawasan ini kerana kawasan yang strategik
memanadangkan ramai pelajar dan penduduk yang tinggal dikawasan ini. bagi
memastikan perniagaan ini sentiasa untung, saya akan mengiklankan perniagaan
saya dan sentiasa membuat promosi terutamanya untuk pelajar.
0 comments:
Post a Comment