Teknologi dan Inovasi Dalam Pendidikan. Powered by Blogger.
RSS

assignment edmodo(zubidah)


 1.ciri-ciri reka cipta visual :
mudah difahami, dan jelas
mesej dapat dikesan dengan baik
interaksi aktif antara pelajar dengan guru
bantu fokuskan perhatian
Menggunakan visual / gambar
berlakunya decode dan incode
pemilihan warna yang sesuai
balance
Arrangement


Proses:
Melukis visual
Teknik penulisan /jenis tulisan
clip art
Mereka bentuk visual menggunakan komputer

2.JAWAPAN SOALAN 1
Literasi video ialah mana-mana media elektronik yang menggunakan pergerakan gambar untuk menyampaikan pesanan boleh dirujuk sebagai video. Boleh juga diistilahkan sebagai storan elektronik imej bergerak (contoh DVD). Literasi video merangkumi pengetahuan dan kemahiran yang diperlukan untuk mengambil video atau melibatkan penghasilan video. Lima asas utama untuk memahami literasi video ialah:
1. Penulis membina message atau pesanan
2. Format yang unik untuk setiap mesej
3. Penonton mempunyai tafsiran yang berbeza.
4. Pandangan dan nilai sebahagian daripada mesej yang ingin disampaikan
5. Kebanyakan mesej yang disampaikan mepunyai tujuan tertentu.
Oleh itu, literasi video adalah satu bentuk media yang dibina untuk tujuan tertentu dan mudah difahami oleh penonton. Video yang dihasilkan melibatkan pergerakan. contohnya, drama ringkas yang mempunyai mesej tertentu.

JAWAPAN SOALAN 2
Proses menonton boleh berpandukan dengan bertanya soalan menangani konsep teras
1. Siapa yang mencipta mesej ini
2. Teknik kreatif Apa yang digunakan untuk menarik perhatian saya
3. Bagaimana pelbagai orang memahami mesej ini dengan pandangan yang berbeza
4. Apa nilai, gaya hidup, dan pandangan utama dalam mesej yang disampaikan
5. Apakah tujuan mesej dihasilkan?

Menghasilkan video
1. Apa yang saya tulis/bina?
2. mesej yang dibuat mencerminkan pemahaman dalam format, kreativiti, dan teknologi ?
3. Adakah mesej saya menarik untuk menarik penonton sasaran saya ?
4. Adakah saya jelas dan berterusan merangka nilai, gaya hidup, dan pandangan dalam mesej saya?
5. Adakah maksud yang ingin saya sampaikan berkesan?

JAWAPAN SOALAN 3
Pembelajaran pelajar dapat dipertingkatkan dengan penggunaan aplikasi video kerana melalui kaedah ini minat pelajar dapat dipertingkatkan dengan menonton atau melihat video yang berfaedah dalam P&P yang dijalankan. Contohnya dalam set induksi dan dalam isi kandungan pelajaran. P&P dapat dijalankan walaupun guru atau murid tidak berada dalam kelas. banyak video yang menarik untuk dikaitkan dengan topik yang ingin diajar. Penggunaan video boleh diajar dalam kuantiti pelajar yang ramai asalkan mempunyai internet.

JAWAPAN SOALAN 4
Jenis video pendidikan
1) Dokumentari video
Adalah medium utama untuk mendokumenkan peristiwa sebenar atau dilakukan kembali dan membawa mereka ke dalam kelas. dokumentari berkait dengan fakta, bukan fiksyen atau versi fictionalized fakta. dokumentari cuba untuk menggambarkan dasarnya benar cerita tentang situasi rakyat yangsebenar. Banyak pertubuhan-pertubuhan bukan berasaskan keuntungan, seperti Sistem Penyiaran Awam, kerap menghasilkan dokumentari yang ketara. Sebagai contoh, program seperti Nova dan National Geographic Speacials menawarkan dokumentari cemerlang dalam sains, budaya dan alam semula jadi, banyak yang boleh didapati untuk melihat di internet. Dokumentari boleh membawa pelajar kehidupan yang sebenar dan membolehkan mereka meletakkan diri mereka yang sebenarnya.
2. Dramatizition
Pelakonan melalui drama juga merupakan tempat yang sangat baik untuk membina watak pelajar dan sikap positif dalam bidang seperti budaya, kurang upaya, harga diri, dan bekerja secara berkumpulan.
3. Penceritaan Video
Kemahiran yang penting untuk membangunkan pelajar-pelajar semua peringkat umur. Penceritaan video membolehkan pelajar untuk menjadi lebih kreatif untuk membangunkan penulisan mereka, literasi visual dan kemahiran pengeluaran video. Matlamatnya adalah untuk mengajar pelajar-pelajar untuk meluahkan idea melalui cerita. Dalam proses itu, pelajar kedua-duanya boleh mengajar dan belajar daripada satu sama lain.
4. Lawatan lapangan Maya.
Video boleh mengambil pelajar ke tempat-tempat mereka mungkin tidak dapat untuk pergi sebaliknya. Contohnya, pelajar boleh pergi pada lawatan maya piramid Mesir. Video meningkatkan dan membina pengetahuan yang diperoleh daripada membaca buku teks penerangan internet,, atau mendengar ceramah-ceramah.

JAWAPAN SOALAN 5
Proses untuk memilih dan menilai video
Memilih video yang mempunyai kaitan dengan topik yang ingin diajar dan berkait dengan objektif pembelajaran pada hari tersebut.
Menilai video. Selepas anda telah meletak beberapa video yang berpotensi berguna, menggunakan alat penilaian untuk menilai penjajaran dengan pelajaran anda. Beberapa sekolah dan laman web guru talian menawarkan borang penilaian standard daripada penilaian teliti yang melibatkan pelbagai faktor kepada orang lain yang lebih acuh tak acuh. Satu bentuk penilaian yang baik adalah ringkas cukup untuk tidak menakutkan tetapi lengkap cukup untuk membantu guru memilih bahan-bahan yang akan meningkatkan pembelajaran pelajar. Dalam beberapa kes, keputusan penilaian membantu membuat keputusan ke atas pembelian atau penyewaan tajuk-tajuk tertentu. Penilaian dibuat untuk memastikan adakah matlamat tercapai?

Latihan Bab 11: Using Multimedia To Engage Learners
Muka surat:278

3. Obtain an example of manipulative(s) that you could use for instruction. Submit the
manipulative(s) and a description of how you would use it, including an objective.

Manipulatif adalah objek yang boleh dilihat dan dikendalikan dalam suasana pembelajaran. Mereka sering dimasukkan ke dalam pusat pembelajaran dan modul pengajaran. Terdiri tiga jenis manipulatif iaitu objek sebenar, model dan olok-olok.. Mereka sering termasuk di pusat-pusat pembelajaran dan modul instructional . Lawatan lapangan, memaparkan, dan diorama mungkin termasuk manipulatif. Mereka menarik perhatian pelajar dan menggalakkan pembelajaran kerana pelajar boleh mengendalikan dan memeriksa mereka.
Contoh manipulasi yang digunakan untuk arahan adalah seperti berikut: Manipulatif seperti butang, kekacang, kiub, dan kaunter haiwan boleh membantu golongan muda membangunkan pemahaman terhadap nombor yang membentuk asas bagi pengiraan aritmetik, dan aplikasi dunia sebenar. Mereka boleh digunakan untuk membandingkan serta menyusun dan mengklasifikasikan. Sebagai contoh, kanak-kanak boleh menggunakan mana-mana objek untuk membuat, mengira, dan koleksi perintah objek. (Contoh Berikan saya empat butang. Berapa banyak kacang berada di sana Letakkan kumpulan ini dalam perintah daripada yang terkecil hingga terbesar.)
Pertama, guru perlu memilih manipulatif untuk menyokong objektif pelajaran di samping mengambil kira pertimbangan pelajar iaitu gaya pembelajaran agar manipulatif yang dipilih sesuai dan berkesan. Kemudian memperkenalkan manipulatif tersebut kepada pelajar dan cuba adakan perbincangan bagi menggalakkan pelajar untuk bercakap dan menulis tentang apa yang mereka telah dipelajari.
 Bagaimana mengguna video dalam kelas? sebelum, semasa dan selepas
SEBELUM:
1. Video mesti sesuai dengan topik pada hari tersebut.
2. Video mesti sesuai dengan pelajar yang tidak mempunyai unsur-unsur negatif.
3. Guru perlu menyediakan alat-alat seperti projektor,speaker, dan liptop.
4. Video yang ditayangkan tidak terlalu panjang yang boleh membosankan pelajar.
5. Bagi arahan yang jelas kepada pelajar. Seperti apa yang perlu dilakukan ketika menonton video.
SEMASA:
1. Bagi soalan kepada pelajar dan pelajar mencari jawapan dalam tayangan tersebut.Pelajar dapat tumpukan perhatian.
2. Guru tidak boleh menganggu tumpuan pelajar dengan bercakap ketika video dirakamkan.
3.Tayangkan video mengikut kesesuaian masa.
SELEPAS:
1. Kembalikan alat-alat seperti projektor, speaker ditempat asal.
2. Guru beri penerangan tentang video tersebut. Seperti nilai-nilai moral.
3. Pelajar menjawab soalan yang diberikan berdasarkan video tersebut.

 Apakah kekangan jika kita menggunakan video dalam kelas?
1. Kemudahan yang tidak lengkap.Contohnya x ada projektor dalam kelas.
2. Bekalan elektrik tidak ada atau tiba-tiba 'black-out'.
3. Audio yang kurang jelas.tidak ada pembesar suara disediakan.
4. Pelajar berada dalam keadaan bising jika melihat video yang berbentuk cerita./drama .Keadaan ini boleh menggangu kelas lain.
5. Pelajar boleh leka dengan video tanpa mengambil isi-isi penting.
6. Gambar dalam video kurang jelas disebabkan kelas terang (tidak ada langsir). Menyukarkan pelajar untuk menonton dan mengambil perhatian.
7. Ada gangguan sekiranya komputer ada masalah/VCD rosak. Contohnya, video tersekat-sekat. Membazir masa pelajar dan guru.

SOALAN:
i) Cuba kaitkan penggunaan video dan stail pembelajaran
ii) cuba kaitkan penggunaan video dengan ubiquitous learning
iii) cuba kaitkan penggunaan video dengan HOTS (higher order thinking skills)
iv) cuba kaitkan penggunaan video dengan kemahiran sosial pelajar.
v) cuba kaitkan penggunaan video dengan peningkatan kesedaran
JAWAPAN:
1.Seseorang pelajar boleh mencapai kepada maklumat yang dikehendaki dan belajar memilih untuk belajar melalui video mengikut gaya pembelajaran sendiri. Bagi pelajar yang kurang cekap dalam pembelajaran, golongan tersebut boleh mengulangi perkara yang sudah dilalui sehingga dapat memahami perkara yang dipelajari..Gaya pembelajaran akan lebih berkesan dan menarik dengan menggunakan video. VARK dapat digunakan.
2. Kaedah ini membolehkan P&P diadakan walau dimana juga berada dengan menggunakan video.Contoh Yahoo messenger, Facebook
3.Pembelajaran menggunakan video akan menyebabkan perkembangan pelajar dari segi kognitif.Pelajar akan berfikir melalui video tersebut.Persoalan-persoalan akan timbul dalam kotak fikiran pelajar melalui vide
4. Melalui penggunaan video dalam P&P ...pelajar yang malu untuk mengemukakan pendapat akan berminat dengan kaedah ini kerana tidak perlu berhadapan dengan ramai orang.Pelajar ini dikaitakn dengan kecerdasan intrapersonal menurut Howard Gardner. Berlakunya peningkatan kemahiran sosial pelaja.
5.Contohnya, video tentang kemerdekaan....akan menimbulkan kesedaran tentang cintakan negara, tidak mahu negara dijajah lagi, sayang akan negara, tahu akan pengorbanan wirawan terdahulu dan sebagainya yang memberikan impak positif.
SOALAN:
 Apakah definisi teori multi modality? apakah yang dimaksudkan multi modality instruction
JAWAPAN
Bagi pendapat saya, teori mutli modality ialah kaedah atau cara yang pelbagai digunakan dalam menjalankan P& P.atau dengan kata lain modal yang diperlukan untuk menghasilkan pelajar yang cemerlang.Bagi pelajar yang mempunyai kecerdasan yang pelbagai seperti lingusitik, interpersonal,visual,intrapersonal, matematik,natural dan kinestetic ia merupakan satu bonus bagi mereka, Multi modality instruction pula merujuk kepada arahan atau pengajaran yang pelbagai yang digunakan oleh guru bagi menarik minat pelajar.Setersunya menjadikan P&P berjalan dalam keadaan yang seronok dan berkesan. Misalnya, penggunaan IT dalam pengajaran
SOALAN:
 Tahniah... ramai yang dah respons tentang jenis perniagaan yang hendak dijalankan dan beberapa sebab telah diutarakan....
Sila jawab soalan yang kedua pula iaitu BAGAIMANA untuk memastikan perniagaan itu 100% UNTUNG? Apakah faktor2 yang perlu difikirkan sebelum dan semasa juga setelah perniagaan itu dimulakan?

JAWAPAN:
Antara faktor-faktornya:
1. Kewangan yang mencukupi
2. lokasi yang strategik
3. Pekerja yang berkebolehan
4.Latihan terhadap pekerja /kursus pengurusan
5. Iklan
6. Promosi

SOALAN:
 Modal RM1 juta.
Apakah jenis perniagaan yang hendak dijalankan? Mengapa?
Bagaimana untuk memastikan perniagaan anda UNTUNG?
JAWAPAN:
Bagi pendapat saya, saya akan buka perniagaan jenis pengangkutan seperti menyediakan khidmat penghantaran kepada pelajar dan penduduk sekitar yang memerlukan memandangkan kawasannya yang strategik. Perniagaan jenis pengangkutan amat sesuai dijalankan dikawasan ini kerana kawasan yang strategik memanadangkan ramai pelajar dan penduduk yang tinggal dikawasan ini. bagi memastikan perniagaan ini sentiasa untung, saya akan mengiklankan perniagaan saya dan sentiasa membuat promosi terutamanya untuk pelajar.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment