PELAJAR ABAD KE-21
Abad
ke-21 membawa masyarakat dunia ke satu lagi fasa penganjakan paradigma
kehidupan. Ini meliputi penganjakan daripada masyarakat perindustrian kepada
masyarakat berinformasi, penggunaan teknologi manusia kepada penciptaan
teknologi, pemusatan kuasa kepada pengagihan kuasa dan sebagainya. Abad ke-21
sering dikaitkan dengan era Teknologi Maklumat (IT) yang mempercepatkan dan mendekatkan
faktor jarak dan masa. Matlamat menjadikan Malaysia sebagai pusat kecemerlangan
pendidikan (center for academic excellence) di rantau asia dan juga di peringkat antarabangsa pada abad
ke-21 ini, memerlukan negara ini meningkatkan imej dan kualiti pendidikannya ke
taraf dunia.
Perkembangan
dalam bidang sains dan teknologi dalam era globalisasi turut mempengaruhi
pelajar pada alaf baru ini. Pelajar dapat mencari maklumat dan rujukan tambahan
untuk proses pembelajaran mereka melalui kemudahan internet. Sekiranya pelajar
tidak dapat mencari bahan rujukan dalam bentuk buku ataupun media cetak yang
lain, para pelajar boleh menggunakan inisiatif lain untuk mencari maklumat
dengan menggunakan internet. Para pelajar mungkin dapat lebih memahami tentang
pembelajaran kerana telah mempunyai pelbagai kemudahan yang berasaskan
elektronik. Walau bagaimanapun, globalisasi juga menyebabkan pemikiran pelajar
semakin terbuka dan terlampau yang mana pelajar berfikiran bahawa dunia tanpa
sempadan dan setiap pemikiran adalah hak asasi setiap manusia tanpa memikirkan
impaknya dalam kehidupan. Perkara ini bertambah parah lagi apabila pelajar mula
melayari laman web yang lebih berunsurkan hiburan, lucah dan sebagainya di
internet.
Abad
ke-21 juga menyaksikan penularan gejala negatif di sekolah-sekolah semakin meruncing
pada akhir-akhir ini menyebabkan institusi pendidikan yang dipandang mulia
selama ini mula goyah. Masyarakat berpendapat bahawa institusi pendidikan terutamanya
di peringkat sekolah menengah tidak boleh memberi jaminan kualiti pelajar yang
baik kepada masyarakat dan negara. Masalah disiplin dalam kalangan pelajar menengah
khususnya yang menjadi isu hangat sejak kebelakangan ini memerlukan pendedahan
rapi dari semua aspek, bermula daripada ekonomi hinggalah aspek sosial.
Pelbagai bentuk gejala negatif telah dibawa ke dalam sekolah yang telah
membentuk satu budaya yang lebih dikenali sebagai budaya samseng.
Seterusnya, media massa merupakan satu
alat yang mampu merangsang dan mempengaruhi sikap serta tingkah laku individu
atau masyarakat merangkumi semua aspek kehidupan manusia. Pelajar abad ke-21
juga tidak terlepas dari terkena tempias ini. Setiap hari televisyen misalnya
menayangkan filem-filem yang berlatar belakangkan budaya dan masyarakat asing.
Adegan ganas dan ‘panas’ serta segala jenis hiburan sentiasa dipamerkan. Gaya
hidup mewah dan glamor turut ditonjolkan. Hasilnya, didapati remaja
terikut-ikut dengan apa yang dilhat dan didengar walaupun apa yang dibuat itu
bertentangan dengan nilai-nilai agama dan budaya ketimuran. Anehnya, apa yang
diikut itu kebanyakannya bersifat negatif.
Selain itu, senario remaja hari ini
amat membimbangkan banyak pihak. Sama ada ia melibatkan pelajar sekolah atau
penuntut Institusi Pengajian Tinggi. Masalah yang ditimbulkan oleh mereka nyata
memberi impak yang sungguh besar kepada masyarakat. Kementerian Pelajaran
Malaysia telah menyusun dan merancang untuk memperbaiki, memperkukuhkan dan
mempertingkatkan dasar pendidikan negara. Namun visi dan cita-cita yang luhur
ini tidak akan tercapai seandainya masalah keruntuhan akhlak dalam kalangan
pelajar tidak dapat dibendung. Pelbagai inisiatif perlu dilakukan segera untuk
menangani masalah keruntuhan akhlak ini bagi membentuk pelajar agar menjadi
insan yang berakhlak tinggi.
Kesimpulannya,
guru pada masa kini mempunyai beban tugas yang sangat mencabar untuk berhadapan
dengan pelajar abad ke-21 ini. Setiap guru harus dibekalkan dengan pelbagai
pengetahuan, kemahiran, nilai, motivasi, psikologi, dan lain-lain. Hal ini amat
penting dalam mendidik pelajar-pelajar dalam abad ke-21 yang diketahui
mempunyai banyak kemahiran yang dipelajari secara pengalaman, pembacaan,
pemerhatian dan pergaulan seharian. Para pendidik adalah wahana yang boleh menentukan
corak hidup manusia yang mampu menghadapi alaf baru iaitu abad ke-21.
0 comments:
Post a Comment