Peranan
Guru Pada Abad Ke-21
Bagi
setiap negara yang sudah mencapai kemerdekaan, salah satu aspek penting yang
amat dititikberatkan dalam usaha untuk menuju ke arah negara yang maju dan
membangun dari aspek politik, ekonomi dan sosial ialah penekanan terhadap
perlaksanaan sistem pendidikan negara. Sistem pendidikan yang dilaksanakan di
dalam sesebuah negara adalah penting bukan hanya kerana fungsi kebajikan dan
sosialisasinya iaitu di mana kanak–kanak dididik untuk menjadi insan yang
berjaya dan mengenali budaya serta alam sekeliling, tetapi juga boleh digunakan
sebagai wadah untuk menyampaikan ideologi kebangsaan kepada masyarakat iaitu
melalui penerapan tentang kefahaman serta nilai–nilai positif untuk perpaduan kaum
di kalangan para pelajar.
Di
Malaysia, dasar pendidikan mempunyai peranan yang amat penting dalam menentukan
hala tuju sistem pendidikan negara yang mana dasar ini dikenali sebagai ‘Dasar
Pendidikan Kebangsaan’. Dasar Pendidikan Kebangsaan mula dilaksanakan di negara
ini dalam tahun 1957. Umumnya, terdapat tiga tujuan utama yang terkandung dalam
dasar pendidikan kebangsaan ini. Pertama, tujuan dasar pendidikan diadakan
adalah untuk mewujudkan satu sistem pelajaran yang dapat memenuhi keperluan negara
dan menggalakkan perkembangan kebudayaan, sosial, ekonomi dan politik. Kedua,
untuk menghasilkan pelajar yang berdisiplin serta mematuhi dan menghormati
kedua-dua ibu bapa mereka di mana prinsip ini sejajar dengan dasar dan polisi
pendidikan untuk mengadakan proses pengajaran dan pembelajaran yang cekap dan
efisien dengan keperluan untuk mengelakkan perbelanjaan awam yang tidak
tersusun. Yang ketiga pula, ianya untuk memastikan agar dasar ini dapat
dilaksanakan dengan berkesan khususnya dalam menentukan perkembangan sistem
pendidikan yang progresif dan bahasa kebangsaan dijadikan sebagai bahasa
pengantar yang utama.
Sehubungan itu, pelbagai dasar dan pembaharuan
pendidikan dilaksanakan kerajaan bertujuan memantapkan proses pembelajaran dan
pengajaran di sekolah. Matlamat akhirnya sudah tentu untuk menghasilkan anak
didik yang mampu memberi sumbangan kepada agama, bangsa dan negara. Tanggungjawab
guru untuk melakukan transformasi atau perubahan dalam pendidikan negara sangat
besar. Ia bermula daripada cara guru mengaplikasikan Dasar Pendidikan Negara secara
berkesan. Mereka mesti memahami agenda transformasi yang dilaksanakan. Justeru,
jati diri guru mestilah tinggi supaya mampu mengikuti rentak dirancang kerajaan
dalam bidang pendidikan. Guru perlu mempunyai rasa pertanggungjawaban dan
akauntabiliti terhadap keberhasilan operasi institusi masing-masing.
Oleh itu guru
pada abad ke-21 perlu memiliki kemampuan dalam semua aspek perguruan sejajar dengan
kehendak negara kerana daripada peringkat pemilihan calon guru, latihan, fasa
induksi, pembangunan profesionalisme berterusan sehingga ke peringkat penilaian
serta pengurusan prestasi guru itu sendiri, dipastikan sentiasa berada pada
tahap tinggi.
Menurut dokumen
Standard Guru Malaysia (SGM) adalah rujukan dan panduan untuk memperkasa dan
melestarikan guru berkualiti. SGM menggariskan kompetensi profesional perguruan
atau piawaian yang patut dicapai oleh guru dan keperluan yang patut disediakan
agensi dan institusi latihan perguruan bagi membantu para guru mencapai tahap
kompetensi ditetapkan. Secara ringkasnya, ada tiga peranan utama seorang guru.
Pertama, guru hendaklah menyampaikan ilmu pengetahuan kepada anak murid. Kedua
adalah mengajar kemahiran dan ketiga adalah menerapkan nilai serta akhlak mulia
dalam diri pelajar.
Tugas guru
abad ke-21 dipandang tinggi dan diiktiraf bukan saja sebagai penyampai ilmu,
jurutera sosial, penyubur perpaduan, pencorak minda, pembangun sahsiah malah
sebagai ejen perubahan. Selain digelar pendidik, pensyarah serta tutor, guru
juga bergelar fasilitator, mentor, murabbi, mursyid, muaddid, musyrif, mudarris
dan mualim. Dalam menjana transformasi pendidikan, tugas guru bukan hanya
sekadar menyampaikan ilmu pengetahuan, tetapi juga berperanan membentuk bangsa
supaya menjadi insan yang berakidah, dinamik dan berkualiti di dunia dan
akhirat.
Antara
cabaran terbesar dihadapi oleh guru pada abad ke-21 ialah perkembangan
teknologi maklumat dan komunikasi. Tidak dinafikan perkembangan semasa memberi
kesan kepada proses sahsiah, terutama pelajar. Kebanyakan pelajar sudah mahir
komputer bahkan pemahaman dan keupayaan mereka kadangkala melebihi guru.
Disebabkan itulah guru perlu sentiasa meningkatkan kemahiran dan pengetahuan,
selain memahami tanggungjawab serta memberikan komitmen dengan melaksanakan
pendekatan baru ke arah meningkatkan kualiti pendidikan.
Transformasi
perlu seiring dengan semangat 1Malaysia yang mementingkan perpaduan. Guru
daripada pelbagai latar belakang, anutan agama atau bangsa haruslah melibatkan
diri dalam proses membentuk perpaduan, sekali gus menjalin hubungan dan kerjasama
yang kukuh serta berkekalan. Maka, dalam menjayakan harapan tinggi bagi menjana
transformasi sistem pendidikan negara, guru perlulah banyak berkorban, bekerja
kuat dan ikhlas serta bersedia menempuh pelbagai cabaran dan dugaan termasuk
perubahan dalam sistem penyampaian serta maklumat supaya selari kehendak
diperlukan bagi mencapai aspirasi negara.
Oleh itu
peranan guru pada abad ke-21 sangat besar kerana perlu melahirkan pelajar yang
kaya
maklumat (termasuk sains dan teknologi), mempunyai kekuatan minda (kreatif dan
proaktif), nilai-nilai luhur dan harmoni, semangat jati diri, jaya diri,
keusahawanan dan mempunyai keterampilan diri yang baik. Bagi melahirkan pelajar
seperti ini, maka para pendidik dan guru-guru pelatih perlulah dilengkapkan dengan
pelbagai ilmu pembelajaran abad ke-21. Antara ciri-cirinya adalah guru tersebut
perlu menguasai subjek (kandungan kurikulum),
mahir dan berketrampilan dalam pedagogi (pengajaran dan pembelajaran). Selain
itu, guru itu juga perlu memahami perkembangan murid-murid dan menyayangi
mereka. Para guru juga perlu memahami psikologi pembelajaran (cognitive
psychology) serta memiliki kemahiran kaunseling. Guru abad ke-21 perlu
mahir menggunakan teknologi terkini supaya dapat mengaplikasikannya di dalam
pengajaran.
Bagi mencapai hasrat negara untuk
membangunkan generasi yang mempunyai kemahiran abad-21, seseorang guru atau pendidik
itu perlu komited dan menguasai dalam
pelbagai bidang. Ini kerana penting bagi seseorang pendidik untuk
sentiasa bersedia menguasai ilmu bagi menjadikan diri mereka relevan dan sesuai
dengan perubahan yang berlaku. Ini kerana guru yang mempunyai kombinasi
beberapa ilmu pelajaran lebih baik berbanding dengan guru yang cuma menjurus
kepada satu bidang sahaja. Dalam konteks pengajaran Pendidikan Islam, seseorang
guru itu perlu ‘berani’ mencuba sesuatu yang baru seperti menggabungkan
pengetahuan Sains Komputer dengan Pendidikan Islam Pendekatan Bersepadu. Bagi
memastikan seseorang pendidik itu mampu menguasai pelbagai bidang, guru hendaklah
mengamalkan pembelajaran berterusan supaya guru sentiasa mengikuti perubahan
yang berlaku dan menjadikan diri sentiasa bersedia menghadapi pelbagai cabaran.
Selain itu, guru abad ke-21 juga
perlu mengikuti perkembangan tentang
Dasar dan Isu Pendidikan. Seseorang guru yang berpengetahuan akan
sentiasa mengikuti perkembangan yang berlaku khususnya perkembangan tentang
dasar serta isu-isu berkaitan dengan pendidikan yang akan memberi impak kepada
profesion perguruan serta perjalanan proses pengajaran dan pembelajaran.
Dasar-dasar seperti dasar sains dan teknologi sekolah berasaskan ICT perlu
diteliti dan difahami bagi membentuk guru yang berwibawa sekali gus membantu
kepada melahirkan generasi yang berkualiti dan berkemahiran.
Perkara yang paling penting seorang
guru juga perlu mahir dalam pedagogi pengajaran
dan pembelajaran. Kekuatan profesion perguruan dalam memastikan hasrat
melahirkan generasi berkemahiran abad-21 juga bergantung kepada kecekapan
seseorang guru itu menguasai pengetahuan pedagogi. Pengetahuan pedagogi ini
bukanlah berdasarkan kepada pengalaman atau pengetahuan tradisional yang mana
sistem P&P diamalkan hanya berpusatkan kepada guru (teachers-centred). Bagi
melahirkan modal insan yang mempunyai kemahiran abad-21 ini, seseorang guru itu
wajib mencuba untuk mangadaptasikan pedagogi inovasi teknologi di dalam P&P
contohnya pembelajaran berbantukan komputer. Ini kerana pengetahuan dan
kebolehan guru mengadaptasikan kaedah P&P yang inovatif akan memberikan
kesan positif kepada perkembangan dan pencapaian pelajar.
Guru pada abad ini juga perlu mahir menggunakan Teknologi Terkini. Seseorang
guru itu seharusnya mengorak langkah dan mengambil peluang untuk melengkapkan
diri dengan ilmu berasaskan teknologi serta bersedia menjurus kepada penguasaan
dan penggunaan teknologi maklumat dalam pelbagai bidang. Penggunaan teknologi
itu bukan sahaja dijadikan sebagai satu mekanisme di dalam pengajaran dan
pembelajaran tetapi juga bagi menyelesaikan urusan harian. Selain itu guru abad
ke-21 juga perlu menerapkan nilai-nilai
murni iaitu para pelajar mempunyai akhlak yang baik. Beretika merupakan
satu elemen sangat penting dalam usaha pembudayaan masyarakat yang dapat
mewujudkan kesejahteraan dan keharmonian negara. Selain daripada mendapat pendedahan
kepada teknologi, seseorang guru itu juga harus menitikberatkan perlakuan baik,
peradaban dan tatasusila di dalam hubungannya sesama manusia terutamanya
pelajar, rakan sekerja serta masyarakat.
0 comments:
Post a Comment