PENDIDIKAN ABAD KE 21
Pada masa kini, negara di seluruh
dunia sedang melaksanakan pembaharuan yang meluas terhadap pendidikan untuk
menghasilkan generasi yang celik dengan teknologi maklumat dan mampu berdaya
saing secara sihat. Pendidikan abad ke 21 ialah pendidikan yang berdaya saing
seiring dengan kemajuan teknologi maklumat pada masa kini. Mengikut laporan
UNESCO (Report of the International Commission on Education for the twenty
first century), pendidikan yang berterusan sepanjang hidup harus berasaskan
empat tonggak utama, iaitu: ‘Learning to know’ (belajar untuk tahu); ‘ Learning
to do’ (belajar untuk buat); ‘Learning to leave together’ (belajar untuk hidup
bersama) dan ‘ Learning to be’ (belajar untuk menjadi).
Melalui tonggak utama ini, pendidikan
abad ke-21 adalah pendidikan yang melahirkan generasi yang berilmu untuk
berfikir, bertindak dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat berlandaskan skop
yang global dan teknologi yang terkini, serta berupaya menangani gelombang
perkembangan dan perubahan masa kini. Ia juga mengupayakan seseorang dengan
sikap, kemahiran dan ilmu (A.S.K- Attitude, Skill and Knowledge) untuk
melakukan perkara-perkara yang perlu dan
patut dilakukan dalam konteks persekitaran yang sentiasa berubah.
Di peringkat dunia, Finland merupakan
sebuah negara yang menyediakan sistem pendidikan yang terbaik di dunia. Manakala
peringkat Asia Tenggara, Singapura merupakan negara yang mempunyai sistem
pendidikan yang terbaik manakala Malaysia menduduki tangga ke 21 dalam
pendidikan. Pada awal abad ke-21, beberapa perubahan dan perkembangan dalam
sistem pendidikan Malaysia telah berlaku disebabkan oleh cabaran yang dihadapi
akibat kesan globalisasi, liberalisasi, dan perkembangan teknologi maklumat dan
komunikasi.
Cabaran negara Malaysia waktu ini
adalah untuk membangunkan ekonomi berasaskan pengetahuan atau K-ekonomi bagi
menghadapi persaingan dengan negara lain. Ini menuntut negara Malaysia
membangunkan sumber tenaga manusia yang berketerampilan tinggi dalam pelbagai
bidang dan berdaya saing. Oleh itu, pendidikan abad ke 21 di Malaysia telah
memberi perubahan yang menarik terhadap sekolah, guru, pelajar dan kurikulum. Sekolah-sekolah
dalam abad ke-21 akan ditambah dengan kurikulum berasaskan projek untuk
kehidupan bertujuan melibatkan pelajar dalam menangani masalah dunia sebenar,
isu-isu yang penting kepada manusia, dan persoalan yang perlu dijawab.
Sekolah akan menghubungkan guru,
pelajar dan masyarakat kepada kekayaan ilmu yang wujud di dunia. Oleh itu,
wujud sekolah bestari yang berasaskan teknologi dan multimedia untuk
perkembangan pendidikan abad 21. Guru pula berperanan sebagai penyampai
maklumat yang membantu pelajar untuk bertukar maklumat dan mendorong pelajar
untuk menjana idea sendiri dengan berfikir secara luas dan bebas. Selain itu,
guru abad 21 juga adalah guru yang bersifat fleksibel untuk mengajar pelajar
dan merangsang pelajar untuk menjadi lebih pintar supaya mereka akan terus
belajar di luar hari sekolah.
Manakala pelajar pula pada abad 21
ini adalah pelajar yang bersifat global iaitu pelajar belajar bagaimana untuk
berhadapan dengan kehidupan dunia yang sebenar dan seterusnya memupuk rasa
ingin tahu mereka yang merupakan asas kepada pembelajaran sepanjang hayat. Di
dalam proses pembelajaran pelbagai kaedah dan teori telah digunakan untuk
memastikan proses pembelajaran yang berkesan terhadap pelajar. Salah satu teori
yang digunakan adalah teori konstruktif.
Jika dilihat dari sudut pendidikan,
pembelajaran dan pengajaran berdasarkan konstruktif ini menyeimbangkan peranan
guru dan pelajar untuk saling bersandar antara satu sama lain. Melalui teori
konstruktif ini, ia mengajar pelajar untuk berfikir berdasarkan pengalaman
sebenar di mana pengetahuan itu dibina melalui proses pengaruh di antara
pembelajaran terdahulu dengan pembelajaran terbaru yang berkaitan. Ia juga
memberi hak dan peluang kepada pelajar untuk belajar (learn how to learn)
dengan membina makna dan kefahaman yang tinggi dalam kerangka minda
masing-masing.
0 comments:
Post a Comment